Sisley

der-garten-von-monsieur-hoschede-in-montgeron-sisley

Gradina domnului Hoschede in Montgeron

Cand Degas a fost intrebat cine a fost cel mai impresionist dintre pictorii francezi intemeietori ai curentului el a spus ca Sisley. Prieten apropiat lui Rodin, Degas, Monet si Bazille, a ramas singurul pictor cu adevarat impresionist dintre toti. Nascut si trait in Franta din parinti englezi negustori si contrabandisti de marfuri de lux, a decis sa isi consacre viata picturii. Fire retrasa, aproape pustnica, a ales sa ramana fidel curentului pana la moarte.

Curentul Impresionist a aparut in Franta in a doua jumatate a secolului XIX atunci cand tinerii pictori nu au putut expune lucrarile lor la Salonul Oficial de la Paris pentru ca un juriu care aproba lucrarile pictorilor le-a respins. Denumirea de Impresionism a fost data abia in 1874 de una din lucrarile lui Monet infatisand un peisaj marin la Le Havre, iar cand a fost intrebat ce nume sa fie trecut in catalogul de lucrari el a replicat: “Puneti “Impresie, Rasarit de soare”. Catalogul a purtat numele de “Expozitia impresionistilor” si a avut loc in saloanele atelierului fotografului Felix Nadar la Paris.  Pictura impresionistilor socheaza prin culoare, prin juxtapunerea culorilor pure fara a fi amestecate pe panza, prin utilizarea exclusiva a liniilor sau a punctelor in redarea imaginilor, si, mai ales, prin pictura in aer liber, ei alegand peisajul real in locul scenelor imaginare.

Intorcandu-ne la Sisley, pictura lui arata interesul fata de alternanta de lumina si intuneric din natura reala, incercand sa surprinda adevarata senzatie. La Sisley se observa indrazneala culorilor prea putin folosite inainte de pictori. Deasemenea, Sisley este un impatimit al apei, el reusind sa redea efectul caleidoscopic, suprafata ei fie agitata sau linistita, peisaje linistite in care foloseste verde pal, violet, roz, albastru cenusiu si galben crema. Cerurile lui impresioneaza ochiul privitorului prin abundenta de alb, galben pal si albastru. Personajele, fie umane sau animale, apar fugar, fac parte din peisaj, sunt fie surprinse din profil, fie asezate cu spatele, ceea ce adanceste senzatia de izolare a trairilor pictorului.

Sisley_la_seine_au_point_du_jour_1877

Sena in mijlocul zilei

Nu a avut niciodata cetatenie franceza, desi a trait aproape exclusiv in Franta, iar din cele peste 900 de uleiuri, pasteluri si acuarele care au supravietuit, prea putine au fost pictate in afara tarii.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s