Ruisdael2

woa_image_1-20

Peisaj cu o casa taraneasca

Acest tablou, pictat spre sfarsitul vietii, arata obsesia lui Ruisdael pentru copaci, in special stejari. Majoritatea pictorilor picteaza copacii pentru a umple goluri, sunt pur decorativi, insa el ii transforma in subiectele principale, ii inzestreaza cu personalitate. Modalitatea lui preferata de a picta copaci e utilizarea culorii in straturi groase (tehnica numita “impasto”), ceea ce adauga profunzime si caracter coroanelor, trunchiurilor si ramurilor. Cadrul pesisajului este larg, cerul, prin luminozitatea lui, scoate in evidenta scena apoape muta, dar pe cale de a deveni galagioasa din cauza furtunii care se apropie.

Jacob_van_Ruisdael_-_Winter_Landscape_with_a_Watermill

Peisaj de iarna cu moara de apa

Iarna e o tema pe care majoritatea peisagistilor olandezi o abordeaza in picturile lor. Multi picteaza scene de iarna cu bucurie, copii jucandu-se sau patinand, insa nu si Ruisdael. La el iarna e sumbra si apasatoare, prevesteste moartea. Si, din nou, trunchiul desfrunzit si acoperit cu zapada al copacului din partea dreapta duce cu gandul la moarte. In departare orizontul se amesteca cu cerul devenind sumbru. Singura moara este luminata de lumina unor raze pierdute de soare care vor fi si ele acoperite de nori. Se poate observa ca albul zapezii nu e doar un simplu alb, ci are tonuri de ocru si nuante fine de gri.

Waterfall-Travellers-canvas-Bentheim-Castle-Beyond-Footbridge

Cascada cu Castelul Bentheim pe fundal

La Ruisdael motivele secundare devin fundal pentru motivele principale, formele subiectelor principale au greutate, culorile sunt vibrante si compozitia este mai concentrata. Peisajul e pictat in trei planri: prim plan (cascada, malul din stanga cu copaci si pietrele ude), planul secund (casa si arborii din stanga, zona intunecata) si planul tertiar (castelul de pe colina). Indiferent de cat de mult domina castelul, el isi ocupa cea mai mare parte din timp pictand apa, stancile si plantele de pe malul cascadei. Lumina soarelui printre nori lumineaza vegetatia din prim plan, in timp ce planul secund este intunecat, deschizand, mai apoi, planul tertiar, cel al castelului, ca si cand un palc de nori ar fi acoperit lumina in trecerea lor pe deasupra peisajului.

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s