Despre carti

Azi dimineata am vazut la cateva chioscuri de ziare cartea Luciei Verona si m-am oprit sa intreb daca se cumpara. Vanzatoarea de la unul din chioscuri mi-a raspuns senin ca nu s-au vandut decat doua din stocul de 10 primite de ea, si asta de vreo 2 saptamani incoace.

Sunt doua motive principale pt care nu se vand cartile romanesti, din punctul meu de vedere. Bine, hai sa spunem ca sunt trei, mentionand printre ele si criza financiara. Principalul motiv as spune ca despre scriitorii romani nu se prea stie mai nimic. Nu ies in fata, nu se bat cu pumnii in piept, nu au nici macar parte de scandalurile cu care se hraneste presa romaneasca. Trebuie sa recunosc ca pana acum 2 ani nici eu nu stiam nimic de ei. Citisem ceva de Ana Blandiana, Paunescu, Dinescu, Cartarescu, Goma, Patapievici si alti cativa care au trait sau care inca traiesc in zilele noastre de dupa anii ’90. Imi amintesc ca ma intrebam intr-o seara citind “Sabina” lui Goma daca mai exista scriitori post-revolutionari, daca n-au murit sau au ramas fara inspiratie. Bucuria mi-a fost mare cand am descoperit cativa scriitori romani care sa-mi intre la suflet. Stiam inainte de ei? Din cate ati vazut, nu, chiar nu stiam. I-am spus Luciei Verona ca nu ma asteptam sa se scrie asa de bine dupa revolutie. Presupun ca s-a mirat putin, dar n-am de unde sa stiu pt ca eram online amandoua cand am vorbit despre asta.

Al doilea motiv reiese din primul, adica lipsa publicitatii cartilor. Bine, nu chiar lipsa publicitatii, dar slaba publicitate. Targurile de carte nu pot fi frecventate de toti doritorii de carte, online nu pot cumpara decat cei care se incumeta, e criza financiara si Romania e in prapastie atarnata de un fir de iarba… Deci nu sunt bani. Cu alte cuvinte, nu sunt bani pt publicitate. Posturile de televiziune si de radio care promoveaza cultura nu sunt foarte urmarite de romani, cartile costa mult pt veniturile noastre…

Pana la urma, doritorul de carte romaneasca n-are decat sa se intereseze pe net sau prin cele rubrici minore din ziare de ce se lanseaza mai nou. Insa pana la renasterea culturii si valorilor romanesti mai dureaza. Pana atunci sa ne rugam la Dumnezeu sa nu dispara si scriitorii pe care ii avem acum in neantul necunoscutului sau sa apara prin cartile de literatura doar cateva randuri in care sa se mentioneze cartile scrise de ei si nimic mai mult. Cred ca inca mai meritam sa ne revenim si sa vedem ce avem in jurul nostru.

Leave a Reply

