Cei care au schimbat lumea

Ma gandesc la asta de vreo 3 saptamani. Imi venea sa fac si un fel de leapsha (suna pueril) pe tema: “Cei mai influenti romani din istoria omenirii”. Apoi vine Mirko cu o intrebare: “Exista alesi?” referindu-se la cei care au schimbat lumea prin contributiile lor. Intr-un fel se potriveste. Romanii au fost intotdeauna inventivi, inovatori si inventatori. Au avut destula cultura si destula educatie ca sa ajunga sa realizeze lucruri de neimaginat pana atunci. De pilda, Henri Coanda, Traian Vuia, (in incercarile lor aviatice), Nicolae Paulescu (descoperitorul insulinei), Lazar Edeleanu (amfetamina), Tristan Tzara (promotorul curentului dadaist), Gogu Constantinescu (sonicitatea in mecanica), Ioan Pop de Popa (primul cardiolog care a operat pe cord deschis) si multi, multi altii. Putini stiu de acesti oameni. Si mai putini sunt cei care le studiaza munca.

Hai sa nu-i luam in considerare inca pe acei mari sportivi contemporani ai nostrii, cei arhicunoscuti si rascunoscuti de intreaga omenire: Hagi, Nastase, Tiriac, Comaneci, Lipa si alti asemenea lor. Isi au si ei locul lor intre cei mai mari romani ai lumii. Eu ma gandeam la acei romani care au influentat lumea prin spiritul lor, prin contributia lor in arta, inginerie, matematica, medicina, si tot felul de alte domenii. M-as bucura daca ne-am aminti si de acei romani care au influentat omenirea printr-un impuls dat celor care si-au facut un renume si care nu ne sunt extrem de cunoscuti noua.

O sa incep cu Brancusi. Cati stiu ca el a fost mijlocitorul literaturii moderne? Desigur ca toata lumea il stie pe Brancusi, unii au auzit de el, altii ii stiu operele, insa cati cunosc faptul ca el a fost cel in jurul caruia se strangea toata protipendada literaturii aflata la Paris in perioada de dinainte de primul razboi mondial? Frumos lucru, nu? Cati cunosc faptul ca Brancusi reusea sa atraga bravii lui prieteni cu mancaruri simple romanesti folosind la asta un cuptor romanesc si uneltele cu care lucra?

In jurul lui se construieste un cult, modernismul pleaca din ceea ce sculpturile lui dau la iveala. Tzara este fascinat de operele sale. Cu gandul la sculpturile lui reuseste sa dea nastere curentului literar “dada”. Ezra Pound a fost primul care a scris o cronica despre insemnatatea operei lui in cultura moderna universala. Tot Pound este cel care incearca asiduu sa trimita in tara cele 3 opere majore ale lui: Poarta sarutului, Masa tacerii si Coloana infinitului. Nu este acceptat din cauza prostului renume pe care i-l dadusera comunistii.

In anii 20, Brancusi si James Joyce devenisera buni prieteni. Doi editori americani, care isi parasisera tara pentru mirajul cultural european, au avut ideea de a-i propune lui Brancusi sa ilustreze o editie publicata de ei din cartea lui Joyce, “Tales Told of Shem and Shaun”. Portretul lui Joyce era in viziunea lui Brancusi o spirala abstracta, care sugera natura labirintica a mintii creatorului. Cand tatal scriitorului, John Joyce, a vazut ilutratia, reactia lui a fost una sincera : “Baiatul s-a cam pacalit”.

Cati stiu ca Modigliani a inceput sa sculpteze din cauza lui Brancusi? Fara el, Modigliani ar fi fost doar pictor.

Brancusi a fost mare, a influentat arta si el s-a lasat influentat de arta. A trait pur romaneste departe e Romania. Probabil ca a simtit ca spiritul pur romanesc e sufocant in tara lui si a ales sa plece. Sau, poate, plecand ne-a imbogatit mai mult viata raspandind cate o frantura de Romanie in toata lumea (aceeasi atitudine a avut-o si Joyce cand a plecat din Dublinul mult iubit in care simtea ca se sufoca). Ne-a trebuit destul ca sa-l acceptam, acum ne trebuie sute si mii de ani sa-l cunoastem in ansamblu.

O sa inchei aici lasand restul lucrurilor nespuse in seama celor care vor avea ceva de spus.

19 thoughts on “Cei care au schimbat lumea

  1. mirko January 24, 2010 / 7:21 am

    ma bucur ca ai preluat subiectul.mai invatam cite ceva!

  2. valive January 24, 2010 / 11:08 pm

    Si eu ma bucur ca mi-am luat inima in dinti si am scris. Stiu despre Brancusi toate astea de cand scriam despre Joyce in prima lucrare de licenta, acum 4 ani, si am tot cautat informatii despre prietenia lor.

  3. Hobbitul January 25, 2010 / 6:04 pm

    ti-as recomanda sa stai in blogul tau si nu mai deranjezi cu sfaturi inutile, asa cum esti tu in sine … inutila si te bagi singura in seama, asa ca suck it on

  4. valive January 25, 2010 / 8:01 pm

    @Hobbitul: Inutil esti tu, vedeato. Nu-ti mai intri in piele de important ce te simti.

  5. Hobbitul January 25, 2010 / 8:59 pm

    nu stiu care dintre noi sa bagat cu cacatul in gura in nu stiu ce jocuri,s til blogurile anului, in cazul tau blegurile anului … … si nu te-a invitat nimeni pe blogul meu, asa ca nu te mai umfla in pene ca tot gasca proasta si km6 ramai.

  6. valive January 26, 2010 / 12:18 am

    @Hobbitul: In primul rand eu te-am rugat frumos sa faci ceva ce toti au facut de la sine. In al doilea rand nu ti-am scris nimic deplasat. In al treilea rand, nu s-a legat nimeni de faptul ca as fi in juriu si n-am ce sa caut acolo. Daca esti gelos ca nu esti tu in locul meu, e treaba ta si nu a mea.
    Cand te-am rugat nu vorbeam in numele meu, vorbeam in numele tuturor. Sunt bloguri care nu sunt foarte cunoscute si e greu sa le gasesti folosindu-te doar de nume sau de nick-name-uri. Ceream doar putin ajutor din partea ta, dar iti era mai usor sa spui “Nu vreau!” decat sa scrii toate porcariile pe care le-ai scris. Hai ca n-ar fi blogul meu ceva interesant, dar e treaba mea ce fac si nu te intereseaza. Asa ca te rog sa ai grija cum scrii. Nici macar nu ne cunoastem ca sa iti permiti sa scrii niste ineptii despre mine.
    La mai multa minte iti doresc.

  7. Hobbitul January 26, 2010 / 8:54 am

    cine vb? cine care a jignit la fel ca mine. pentru ca sa intelegi o sa bat saua sa inteleaga mag …aaa. … valive pentru prima si ultima oara:
    1. daca am postat nominalizarile, am facut-o pentru lucia si pentru ca m-a rugat sa fac asta, pentru ca suntem colegi pe dale-culturale.blogspot.com si obisnuiesc sa imi sustin colegii
    2. asemenea concursuri si eventualul premiu (vad ca m-au nominalizat tot mai multi de a caror existenta nu stiam) nu ma incalzesc cu nimic, titluri gen cel mai bun blogger prahovean, cel mai bun blogger din brasov, din mizil (pe care le-am luat cu hobbitul.net, decedat intre timp) nu mi se par o recunostinta , si la fel si jocul luciei, facut probabil pentru o un trafic mai bun (e drept, e o buna strategie de pr).
    3. nu mi se pare neinteresant blogul tau, chiar daca ai o vizibilitate redusa, din contra faptul ca ai scris despre brancusi pe mine, personal, ma bucura … ai ales sa scrii despre exemplu de urmat, un model si un motiv de mandrie nationala, cand puteai sa scrii propriile tale refulari, cum ai dormit noapte si ce ai mancat la cina 😦
    4. nu sunt de acord cu multe, inclusiv si cu basescu no day, o sa scriu in curand un articol pe tema asta si pe blog (o sa apara si intr-un ziar de provincie azi, pe blog o sa fie necenzurat).
    5. http://hobbitul.wordpress.com/2010/01/26/raspunsuri/

  8. valive January 26, 2010 / 12:08 pm

    @Hobbitul: Te-ai trezit bine de dimineata, vad. Ieri aveai nervi cumva? Eu n-aveam, dar mi i-am facut cu tine.
    Nu s-a referit nimeni la faptul ca ai nominalizat. Bravo tie, ma bucur ca ai facut-o. Eu te rugasem doar sa pui niste linkuri la nominalizarile tale. Eu n-am auzit de unii dintre cei nominalizati de tine si n-am reusit sa gasesc blogurile cautand pe goagal, si sunt sigura ca nu sunt singura. Ce era greu sa inteles? Era doar o rugaminte si atat, nimic mai mult. Puteai sa spui ca nu vrei si intelegeam. In felul asta nu mai ajungea nimeni sa se balacareasca pe net in fel si chip, lucru care,m de altfel, imi displace total.
    PS. Daca vrei sa cunosti macar putin din cel cu care ai de gand sa intri in conflict citeste mai intai ce are de spus. Nu e greu deloc. Important e doar sa vrei.

  9. Hobbitul January 28, 2010 / 11:54 pm

    valive, cum ti-am comentat eu aici, pac ai si urcat in zelist 🙂

  10. valive January 29, 2010 / 1:08 am

    @Hobbitul: Vai, ai avut o contributie foarte mare la evolutia mea, si pt asta ne simtem bine amandouale, nu? Multam pt inceput. M-ai ajuitat mult.

  11. Hobbitul January 31, 2010 / 9:12 pm

    valive, cu sefu-fondator al proiectului dale coolturale si a viitoarei reviste trimestriale dale coolturale ar trebui sa vb frumos 🙂 si in caz ca nu ai priceput, hobbitul e totusi baiat sau barbat … nu stiu cum poti fi numit la 23 de ani, ink neimpliniti

  12. valive January 31, 2010 / 9:26 pm

    @Hobbitul: Adica sa ma lingusesc? Nu e genul meu. Nu am invatat sa lingusesc inca pe nimeni, altfel intram in politica.
    Vroiam sa glumesc putin. Inca incerc sa ma invat cu tine la tine pe blog.
    A se retine cele doua propozitii din finalul comentariului meu trecut.
    Apropos de varsta inca neimplinita: Sa cresti mare! 🙂

  13. bogdan February 1, 2010 / 10:55 am

    si eu glumeam cu linguseala, a mai fost un pusti care ma lua cu dragasenii si l-am zburat … ideea e ca incerc sa fac ceva, si e greu, e nevoie de implicarea tuturor … chiar imi doresc sa fac din dale coolturale o treaba super buna … si sa promovez calitatea, nu cantitatea … sa ajut tinerii sa creasca la nivel de scriitor … eu am avut faima mea, acum e randul vostru

  14. valive February 1, 2010 / 11:53 am

    @Hobbitul: Mi-am imaginat ca ai glumit. Sunt un om oarecum direct, asa ca sa nu-ti fie teama sa-mi spui clar ce deranjeaza. La fel voi face si eu.
    Te voi ajuta cum voi putea sa promovezi dalele coolturale si voi incerca sa nu scriu doar bazaconii.

  15. bogdan February 1, 2010 / 12:04 pm

    valive nu am avut timp sa citesc textele, dar probabil de maine o sa am … iti place noua tema a dale culturale, cealalata era mai compleza, o modficasem eu super mutl … dar tot se incarca greu …
    daca iti place, treci pe blogul meu si spune

  16. valive February 1, 2010 / 12:09 pm

    @Hobbitul: Cealalta dadea impresia de neglijenta. Cea de acum e mai faina.
    Nu stiu ce are, blogul tau nu se incarca. O fi prea plin de widgeturi.

  17. Hobbitul February 1, 2010 / 12:41 pm

    e optimizat si pentru firefox si pt explorer, deci ar trebui sa mearga

Leave a Reply

