Eutanasiere… eu sunt pro

De vreo cateva zile vad pe unele bloguri din strainatate discutandu-se despre problema eutanasierii oamenilor.  Se discuta, se fac legi, se propun legi, se accepta sau nu… Pana acum cativa ani nu se discuta atat de mult despre asta. Acum se fac dezbateri (dezbateri care nu cred ca isi au rostul), se accepta sau nu starea de fapt, se accepta sau nu ajutorul doctorilor in asa ceva…

Eutanasierea e o situatie reala. Oameni care traiesc fara nici o sansa de recuperare, oameni care suporta cu greu fiecare moment al vietii lor, oameni ale caror dureri sunt atat de profunde si de intense incat fiecare clipa li se pare un cosmar, au nevoie de asa ceva. Cazul tanarului din Constanta care a cerut sa fie eutanasiat nu este singular, insa la noi altele sunt problemele de discutat, cazuri mediatizate fara rost, Becali incatusat sau nu, Elodia omorata, magda batuta si rapita… Astea sunt subiecte de interes general, obligatorii pentru oricine. In strainatate, pe langa criza, romanii care fura sau violeaza in Italia, cutremure si bugete de tot felul, se discuta si aceasta problema. E bine, insa dupa cum am spus, acesta nu este un lucru despre care sa se dicute. Se accepta sau nu, dar nu trebuie sa se discute despre asta atata timp.

Am cunoscut oameni in pragul agoniei care nu isi mai dadeau ei nici o sansa la viata. Fetele lor schimonosite, ochii lor ca de animale haituite, cereau oprirea agoniei lor. Gandul sinuciderii era unul real, atat de real ca nu se puteau concentra decat numai asupra acestui lucru. In cazul lor orice este justificat. Durerea este atat de mare ca ajunge sa influenteze chiar si modul lor de gandire si reactie la anumiti stimuli externi. O parte din ei ajung sa devina instabili mental. Unii medici, cei mai multi, cei care inteleg cu adevarat ce inseamna durerea stiu ce inseamna aceasta agonie pentru un suflet chinuit. In acele momente nu mai exista nimic, nici Dumnezeu, nici lume, nici rude sau prieteni… Nu exista decat durerea aceea extrema care le face corpul sa se razvrateasca, care inca lupta, dar pentru care nu exista nici o speranta si regretul ca nu se termina totul mai repede. Legea cum ca medicul care eutanasiaza un pacient intr-o profunda agonie poate fi inchis este ridicola. Drepturile omului ar trebui sa includa si eutanasierea ca o alternativa mortii, o alinare sufleteasca impotriva durerilor atat de mari. Uneori viata e prea multa atunci cand nu vrei decat sa o curmi. E de-a dreptul egoist sa crezi ca nu trebuie sa se moara si altfel decat prin moarte buna. Pana la urma, un om are drept de viata si de moarte asupra propriei fiinte. Omul este perfect stapan pe viata si pe deciziile lui. De ce sa nu ceara sa moara si asa? E dreptul lui sa ceara sa ii fie curmata viata atunci cand nu mai poate sa suporte nimic in jurul lui, mai ales cand nu exista decat durerea. Cei care il iubesc vor suporta mult mai usor faptul ca n-a suferit mult decat sa il stie chinuindu-se ani de zile.

5 thoughts on “Eutanasiere… eu sunt pro

  1. Radu April 16, 2009 / 10:52 pm

    Si eu sunt pro. Nu sunt un tip deloc religios, insa ca sa pot afirma lucrul asta, trebuie sa sa am minimul de cunostiinte despre religie. Si sa lasi un om sa se chinuie e clar pacat. Nu vad deosebirea dintre tortura si refuzarea eutanasierii in cazuri ce o cer.

  2. valive April 16, 2009 / 11:20 pm

    @Radu: Din punct de vedere religios e pacat orice lucru, de la faptul ca respiri pana la cum faci pasii.
    E pacat pentru suflet sa lasi sa traiasca cineva care clar nu mai are nici o dorinta de viata, omul care sta in coma prea mult timp ca sa se poata trezi, omul care nu isi mai vede nici minutul urmator, omul pentru care si simpla respiratie inseamna tortura… Sinuciderea asistata e clar cea mai usoara alinare pentru sufletele chinuite de prea multa viata.
    In aceasta chestiune biserica n-are ce cauta. Cuvantul bisericii chiar nu trebuie sa existe.

  3. maximus September 17, 2009 / 7:52 pm

    sunt perfect de acord cu eutanasierea mai ales ca sunt unul in cauza care vrea s-o faca.de ce?am dureri insuportabile carora medicina nu lea gasit solutii,am fost peste tot in tara si nimic.dureri si atit.ultimul diagnostic a venit din partea psihiatriei,diagnosticindu-ma cu ‘tulburari somatice sau psihosomatice’despre care puteti citi si voi pe google ca nu se stie clasr ce determina durerea c,creierul sau nervii periferici care se electrizeaza intre ei.am facut remeneuri,tomografii ,ecografii inclusiv pastile de toate felurile in urma diagnosticurilor date.am 3o de ani acum dar m-am chinuit cu asa ceva de la 13 ani[clasa a7-a trimestrul 2]de ,in urma unei lovituri a unui coleg cu piciorul in perineu.iata ce banal si cit de usoara e luarea unei decizii.moartea?de toti e urita insa pentru altii e o binecuvntare.dumnezeu si sinuciderea?tot in scripturi se scrie’fericiti cei ce pling ca aceia se vor miluii’apai daca nici eu nu am plins atunci cine.analizindu-mi situatia asta va spun ca pentru nimic nu as fii facut-o in cazul unei despartiri amoroase,deceptii in familie ,saracie….etc pentru ca in toate exista uitarea dar in cazul meu durerea e actualizata mereu.nu judecati gresit pe cei ce s-au sinucis ca nu stiti cu ce probleme se confrunta,[psau cel putin nu toti]fara vorbe marete e simplu.traim si murim…..daca stie cineva ceva despre eutanasiere cum se face si in ce tara se practica va rog dati-mi un meil pe adresa mea

  4. valive September 18, 2009 / 12:58 am

    @Maximus: Am citit cu durere mesajul tau. Stiu ce inseamna durerea pt ca si eu am parte de niste “chestiuni” nu tocmai frumoase. Cu regret iti spun ca nu exista tara in lumea asta care sa fi acceptat eutanasierea, desi practica exista la animale. Din multe puncte de vedere oamenii nu sunt tocmai veriga cea mai de sus, asa ca noi cu ce am fi mai breji decat niste animale nevinovate. Se dezbate eutanasierea de ani buni. La un moment dat se practica in cateva state din SUA, insa s-a abolit si asta. Marea Britanie a incercat sa ia decizia de a eutanasia un singur pacient care avea vreo 12-13 ani (o fetita), insa pacientul a murit inainte de a i se administra injectia letala. Nu stiu ce sa spun. Iti doresc putere si rabdare. In Romania nu cred ca se vor accepta eutanasierile.

  5. eutanasiere romania April 30, 2010 / 5:44 pm

    Ce inseamna eutanasierea cainilor in Romania? Costurile unei injectii pentru eutanasiere sunt destul de ridicate. Cainii sunt omorati in bataie, ingropati de vii sau se apeleaza la metode similare care nu costa iar banii sunt ascunzi in “buzunarul” unde “trebuie” ca de obicei intr-o tara ca Romania.

Leave a Reply

